Abc Baby Help - Servicii de recrutare, selectie si evaluare de personal
Abc Baby Help
 
 
 

Dezvoltarea copilului: mersul, mana - apucarea, vorbirea, comunicarea



Dupa A. Fruchter, un copil normal are urmatorul comportament:

   Prima luna

- intoarce capul la atingerea obrazului
- apuca obiectele cu care este in contact
- fixeaza ochii la o lumina mica
- cauta sfarcul sau biberonul

    Luna a doua

- intoarce capul dupa zgomot
- asculta un clopotel
- priveste fix la lumina
- priveste un obiect in miscare
- se linisteste daca e mangaiat

    Luna a treia

- intoarce capul de unde vine zgomotul
- priveste in jur
- gangureste
- se uita dupa un obiect

    La 6 luni

- distinge cateva obiecte
- apuca obiecte
- se elibereaza daca ii ocoperi ochii
- se ridica ajutat
- plange daca ii iei jucaria

    La 8 luni

- sta drept sustinut
- deschide o cutie
- cauta o jucarie ascunsa
- bate, imita gesturi
- apuca din doua obiecte pe cel preferat
- merge de-a busilea

    La un an

- se ridica vertical si merge sustinut
- deschide cutia, cauta
- scoate un obiect ascuns in fata lui
- trage o sfoara cu un obiect

    La un an si jumatate

- merge nesustinut
- intelege interdictiile
- cauta obiecte
- se urca pe un scaun
- se joaca cu culori

    La trei ani

- incheie nasturi
- repeta 2-3 cuvinte
- sorteaza obiecte
- executa sarcini

    In cursul primei copilarii (1-3 ani), dezvoltarea motorie (mersul, miscarea, abilitatea) indica o dezvoltare intelectuala normala.

 Copilul care merge la un an, spune primele cuvinte la un an, propozitii la 18 luni (un an si jumatate), e curat la 15 luni va avea, daca niciun accident nu intervine, o dezvoltare intelectuala normala.

  La trei ani, copilul este in posesia tuturor mecanismelor perceptive si motorii necesare activitatii psihice si e gata sa cucereasca lumea din jurul sau.

  Coordonarea dinamica a copilului se manifesta sub trei aspecte esentiale: surasul, apucarea, limbajul.

Surasul este prima manifestare motorie, intelectual si afectiv. Se intelege de ce aparitia surasului la sase saptamani indica o dezvoltare normala.

  In al doilea rand trebuie sa vorbim de apucare. La inceput, copilul isi aduce mana la gura, o studiaza. La 9 luni face pensa digitala, opune degetul mare aratatorului si incetul cu incetul, prin exercitii repetate se castiga gesturile profesionale.

  Daca el poate sa ia si sa mentina in mana un obiect., el alege, savarseste un act intelectual, apucarea este adaptare la mediu.

  A treia manifestare de coordonare dinamica este limbajul. Ne referim la tipatul copilului la nastere, lipsa lui e un semn, un risc.

  Asta trebuie sa se inscrie in jurnalul pe care o indrumam pe mama sa-l initieze. Strigatele copilului constituie o expresie emotionala, o nevoie, in acest fel copilul atrage atentia asupra anturajului. Dezvoltarea motorie normala insoteste dezvoltarea limbajului. Limbajul este expresia perfecta a coordonarii dinamice de care am vorbit: surasul, apucarea, vorbirea. La 18 luni cunoaste imagini, o etapa importanta pe care trebuie s-o fructificam. Este etapa cand incepe sa inteleaga semnificatia cuvintelor, executa ordine simple, ceea ce conduce la functia sociala a limbajului.

  La trei ani intregul mecanism motor, intelectual si afectiv demonstreaza adaptarea sociala.


    Copilul de 3 ani

  Copilul are trei ani, ne-am dat seama, am observat ca el a ramas in urma fata de alti copii. Ce facem ?

  La trei ani se face un examen serios, consultand un psiholog, un pediatru. Daca pana la trei ani, n-am facut un jurnal, va sfatuim s-o faceti de acum incolo, inregistrand situatia copilului la trei ani.

  O proba pentru subiectii suspecti de inapoiere mintala grava. Proba nu e pentru mama, ci sta la dispozitia psihologului. Am folosit-o de mai multe ori si adaugand si observatiile, anamneza, mi-a fost de un real folos. (dupa Andre Rey, "Monographie de psihologie clinique", pag. 61).

  Bratara elastica. Se trece peste cele patru degete ale mainii drepte (degetul mare exclus) de doua ori un elastic (degetele stranse), Stransoarea nu trebuie sa doara, dar degetele se cianuzeaza usor.

  Daca (singur) copilul reuseste sa inlature elasticul, trecem la al doilea timp. Se trece elasticul tot dublu in jurul pumnului drept. Observam trei minute comportamentul copilului.

  Iata reactiile posibile:

1. lipsa oricarei reactii, subiectul pare insensibil.
2. Reactie locala, strange si intinde degetele.
3. Reactie locala: duce mana la gura, vrea sa rupa legatura cu dintii.
4. Reactie vizuala: isi examineaza mana si incepe sa planga.
5. Recurge la ajutor. Arata mana in special mamei, daca ea e prezenta. Ce face copilul, ce face mama cat de dependent e copilul fata de mama
6. incearca sa rupa legatura prin frecare (pe corpul sau), vrea sa se elibereze, dar nu stie cum.
7. Copilul incearca cu mana stanga fara insistenta.
8. Copilul se elibereaza de legatura.
9. isi freaca pe corp legatura.
10. Cu mana stanga isi scoate, dupa tatonari, legatura.
11. in 15 secunde isi scoate legatura.

Proba este utila in special la 3 ani, pentru intarzierea mintala grava. Se observa si se noteaza rezultatul. Copilul normal se debaraseaza chiar la prima proba, la varsta de 3-4 ani, legatura este imediat scoasa. Repetand aceasta proba din cand in cand reusim sa descoperim usor mana dominanta.

  in concluzie, orice copil de 3 ani sau mai mult care nu poate sa reactioneze este suspect de o inapoiere grava, de altfel acest copil nu vorbeste, nu manifesta atentie.

  Atragem atentia asupra unor situatii in legatura cu aplicarea testului.

  Comportamentul copilului poate fi adesea modificat daca cunostintele copilului intra in joc, hospitalismul aduce un fel de intarziere.

  La 3 ani se face o prima evaluare si se vor da sfaturi mamei, e bine ca mama sa fie instruita.

  Niciodata, oricat de ingenios ar fi testul si cel care testeaza, nu ni se pune un diagnostic dupa singura testare. E nevoie de observat cat profita copilul din experienta. Adeseori, e nevoie de 12 sedinte (dupa experienta mea). Am cercetat copii care nici la prima, nici la a treia sedinta nu reusesc, e nevoie chiar de exercitii (cca 12 sedinte) ca sa constatam un progres.







 

home | servicii | forum | link-uri utile | album | contact

Copyright (c) 2005 ABC Baby Help